اخبار

بيشتر

آلبوم تصاوير

بيشتر

چند رسانه ای

بيشتر

احکام شرعی محیط زیستی

1404/4/21 شنبه
✳️ اقتصای عدم مالکیت حقیقی انسان: ظالمانه بودن تخریب و آلایندگی طبیعت🍃 

✅ بخشی از یادداشت خانم دکتر زهرا محمد پرچوی؛ سطح۴ فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست در دروس آیت الله احمد مبلّغی:👇

🔸توهم مالکیت انسان بر زمین و موجودات و حتی اعضا و جوارحش توهم خامی است که علامه جوادی آملی به خوبی آن را تبیین نموده است.(جوادی آملی،ص170) 
🔸اگر انسان مالک زمین و آسمان و موجودات در آن به طور عام و مالک اعضاء و جوارح خود به طور خاص باشد، می‌تواند مرتکب هر نوع اقدامی نسبت به انسان‌ها و سایر مخلوقات شود و این فعل او ظلم محسوب نمی‌شود. 
🔸در جایی که مالکیت از آنِ دیگری است و انسان فقط چند صباحی اجازه بهره‌مندی دارد، باید درحدودی که مالک به او اختیار داده از مملوکاتش بهره ببرد؛ و إلّا طبق قاعده کلی، اگر شخصی خودسرانه در حق دیگری تصرف کند و بدون اجازه او دارایی‌هایش را حیف و میل کند، ظلم کرده و ظالم مستحق مجازات است. 
🔸لذا تصرف نابجای انسان در طبیعت و محیط زیست که مالک حقیقی آن خدا است، از مهم‌ترین مصادیق بی‌عدالتی است. 
🔸استفاده بی رویه خانواده‌ها از آب، از بین بردن درختان و گیاهان، ساخت و سازهای بی رویه در زیستگاه طبیعی حیوانات و آلوده کردن هوا و ... مصداق بارز ظلم و حرام شرعی است و عقاب الهی را به همراه دارد.
https://eitaa.com/feghyaddash

@feghhemohitezist
1404/4/13 جمعه
⚫️ نگاه امام جواد علیه‌السلام به محیط زیست؛ میراثی از مسئولیت الهی در قبال طبیعت
🖊یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ملائی، امام جماعت اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران 
به‌نام خداوند بخشنده مهربان
نگاه امام جواد علیه‌السلام به محیط زیست؛ میراثی از مسئولیت الهی در قبال طبیعت
یکی از وجوه درخشان اندیشه اهل‌بیت علیهم‌السلام، نگاه ژرف آنان به جایگاه انسان در هستی و مسئولیت او نسبت به محیط پیرامون خویش است. امام محمدتقی علیه‌السلام، نهمین اختر تابناک ولایت، در سخنان و سیره خود، همچون دیگر پیشوایان الهی، به جلوه‌ای روشن از پیوند دین با طبیعت اشاره دارند؛ پیوندی که بر پایه کرامت انسان، حفظ حیات، و پاسداشت آفرینش الهی بنا شده است.
در روزگار ما که بحران‌های زیست‌محیطی همچون کم‌آبی، نابودی گونه‌ها، آلودگی هوا و تخریب جنگل‌ها، به تهدیدی جهانی بدل شده‌اند، بازخوانی این نگاه اصیل اسلامی ضرورتی حیاتی برای جوامع انسانی و به‌ویژه مسلمانان است.
حفاظت از آب؛ مسؤولیتی الهی و انسانی
امام جواد علیه‌السلام در حدیثی روشن و آموزنده می‌فرمایند: «آب را هدر ندهید، حتی اگر کنار رودخانه‌ای باشید.» (الکافی، ج ۶، ص ۵۴۴) این بیان گویا، نه‌تنها هشدار نسبت به اسراف در مصرف آب است، بلکه تأکیدی است بر ارزش ذاتی این نعمت الهی، حتی در شرایط وفور آن. امروز که بحران آب، حیات بشر را در بسیاری از نقاط جهان تهدید می‌کند، این آموزه امام جواد علیه‌السلام، الگویی روشن برای فرهنگ‌سازی، مصرف بهینه و احترام به منابع طبیعی است.
درختان؛ سپران حیات و نشانه‌های رحمت خداوند
درخت، نه‌فقط عنصری از طبیعت، بلکه تجلیگاهی از لطف خداوند در زمین است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند: «درختان را قطع نکنید، مگر اینکه ضرورت داشته باشد.» (الکافی، ج ۶، ص ۵۴۵) این کلام، بیانگر قداست حیات گیاهی در منظومه فکری اهل‌بیت علیهم‌السلام است. در عصری که نابودی جنگل‌ها و گسترش بی‌رویه شهرها، نظام اکولوژیکی را بر هم زده است، تأکید امام بر عدم قطع درختان، پیام‌آور ضرورت تعادل، بازسازی طبیعت و توسعه پایدار است.
مهربانی با جانوران؛ احیای رحمتی که در آن جان است
رفتار با حیوانات، از مهم‌ترین عرصه‌های سنجش اخلاق انسانی در نگاه دینی است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند: «جانوران را آزار ندهید و به آن‌ها رحم کنید.» (الکافی، ج ۶، ص ۵۴۶) این سفارش، ریشه در بینشی دارد که همه اجزای خلقت را دارای حق زیستن و سهمی از رحمت پروردگار می‌داند. امروزه که نسل‌های حیوانی در معرض انقراض‌اند، توجه به این حدیث، فراخوانی است برای توقف بی‌رحمی در شکار، تجارت جانوری و تخریب زیستگاه‌ها.
پاکی هوا؛ امانتی برای نسل امروز و فردا
در حدیثی دیگر، امام جواد علیه‌السلام هشدار می‌دهند: «هوا را آلوده نکنید و به آن رحم کنید.» (الکافی، ج ۶، ص ۵۴۷) این فراز کوتاه، تصویری کامل از مسئولیت انسان در قبال پاکی هواست؛ نعمتی که حیات همه جانداران بدان وابسته است. از نگاه اسلامی، آلوده‌سازی طبیعت، تجاوز به حقوق دیگران و نقض امانت الهی است. این سخن امام، مبنای فقهی و اخلاقی برای حمایت از انرژی‌های پاک، کاهش آلاینده‌ها و توسعه فناوری‌های زیست‌محیطی است.
کلام آخر
امام جواد علیه‌السلام، همچون دیگر ائمه نور، ما را به تماشای جهان از منظر توحید دعوت می‌کند؛ جهانی که هر ذره‌اش نشانی از خالق دارد و هر موجودش، امانتی است در دستان انسان. در سالروز شهادت این پیشوای الهی، یادآوری می‌کنیم که هر مسلمان، به‌عنوان جانشین خداوند در زمین، وظیفه‌ای شرعی، اخلاقی و انسانی در حفظ محیط زیست دارد.
بیایید در پرتو تعالیم امامان معصوم، به‌ویژه امام جواد علیه‌السلام، زیست‌پذیری زمین را برای آیندگان تضمین کنیم؛ چرا که زمین، آیه‌ای از آیات خداوند است و حفاظت از آن، عبادتی است بی‌کلام اما ژرف و مؤثر.
1404/4/13 جمعه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیف‌الله صرامی در اختصاصی فقه معاصر:
📖فقه انرژی نباید با فقه محیط‌زیست خلط شود
📚 پرونده مبادی فقه انرژی / 25
🔸فقه انرژی، مسائل گوناگونی دارد که علی‌رغم نوپا بودن، نظریات و آرای گوناگونی نیز پیرامون آنها مطرح شده است. بااین‌وجود اما به نظر می‌رسد حل بسیاری از مباحث آن، در گروه شناخت و اتخاذ رأی در مبانی و پیش‌فرض‌های این باب فقهی است. همین امر اهمیت مبانی و پیش‌فرض‌های فقه انرژی را دوچندان می‌کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیف‌الله صرامی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم نیز بر این امر صحه می‌گذارد و معتقد است نوع نگاه انسان به دنیا و به تعبیر دیگر، مبانی فلسفی، کلامی و انسان‌شناختی، تأثیر فراوانی در حل مسائل فقه انرژی می‌گذارد. او البته اصرار دارد که فقه انرژی، یک باب فقهی مستقل از فقه محیط‌زیست است و نه در تبویب و نه در بیان مسائل، نباید این دو باب فقهی با یکدیگر خلط شوند. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر، با مدیر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در پی می‌آید.

🔗https://riicj.com/news/4911/

🔖 #پرونده_مبادی_فقه_انرژی
1403/10/11 سه‌شنبه
استفتائات محیط زیست-آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
فايلها
16812-fa-mohet-zistآيت الله صافي.pdf 1.73 MB
1403/10/11 سه‌شنبه
شاخص های مسجد سبز
فايلها
A4new_824809203شاخص هاي مسجد سبز.doc 156.16 KB
بيشتر

اجلاس سراسری نماز

بيشتر